Łowiszko Szczupaka
Dziewiszewo

Około 70 km: Dziewiszewo-Doba-Pilwa-Radzieje-Łabapa-Sztynort-Harsz-Okowizna- Ogonki-Węgorzewo-Przystań-Mamerki-Radzieje-Pilwa-Doba-Dziewiszewo

Z Dziewiszewa wyjeżdżamy szosą w kierunku północnym, po trzech kilometrach osiągając Dobę (warte uwagi XIX-wieczne zabudowania folwarczne ze starą kuźnią na wzgórzu oraz XVII-wieczny kościółek nad brzegiem Jeziora Dobskiego). Dalej podążamy drogą gruntową, odchodzącą od asfaltu w lewo przed kościółkiem w Dobie. Po przejechaniu ok. 1 km możemy obejrzeć imponującą bobrzą tamę (na lewo od mostka na małym cieku wodnym). Po dalszych 4 km osiągamy wieś Pilwę i kierujemy się szeroką szutrówką na Radzieje (ok. 5 km). Po dojechaniu do Radziej, na pierwszym skrzyżowaniu skręcamy pod ostrym kątem w prawo i kierujemy się w kierunku wsi Łabapa (ok. 4,5 km). Od dawnego folwarku Łabapa jedziemy drogą po wysokiej skarpie jeziora Łabap, w naturalny sposób przechodzącego w Jezioro Dobskie, skąd rozciąga się rozległy widok na oba jeziora. Po przejechaniu ok. 4 km dojeżdżamy do asfaltowej szosy, którą kierujemy się w prawo, po ok. 1 km osiągając wieś Sztynort Duży. Wieś była siedzibą junkierskiego rodu von Lehndorff – zachował się XVII-wieczny pałac z zabudowaniami dworskimi, imponujący zespół parkowy z kilkusetletnimi dębami, warto też zrobić sobie krótką wycieczkę ścieżką wokół Jeziora Sztynorckiego, aby obejrzeć mauzoleum rodu Lehndorffów. Ze Sztynortu jedziemy dalej szosą, wiodącą przez dworski park, po przejechaniu ok. 2,5 km osiągając most na wąskim przesmyku między jeziorami Dargin i Kirsajty (znakomity punkt widokowy na oba jeziora). Dalej szosa wiedzie wąską groblą pomiędzy jeziorami Dargin i Kirsajty, co rusz zbliżając się do brzegów tych jezior. Po przejechaniu ok. 6 km osiągamy starą mazurską wieś Harsz, położoną nad jeziorem o tej samej nazwie. W Harszu skręcamy w lewo, kierując się na Ogonki (po drodze warto obejrzeć XIX-wieczny dworek w Okowiźnie). Po ok. 5 km wjeżdżamy na ruchliwą szosę Giżycko-Węgorzewo – jesteśmy w Ogonkach. Wieś rozciąga się wzdłuż brzegu jeziora Święcajty: jest tu dobra do kąpieli, piaszczysta plaża. Dalej kierujemy się na Węgorzewo – tuż przed rogatkami miasta warto zboczyć ok 1,5km w lewo na stary cmentarz z I wojny światowej z którego rozciąga się wspaniały widok na Święcajty. W Węgorzewie warto odwiedzić Muzeum Kultury Ludowej i funkcjonujący przy nim skansen mazurski. Dalej kierujemy się asfaltową szosą na Kętrzyn. Po ok. 3 km osiągamy wieś Trygort, za którą szosa biegnie po grzbiecie wzgórz, skąd co rusz możemy podziwiać jezioro Mamry i jego północną zatokę – jezioro Przystań. Na ok. 7,5 km od Węgorzewa dojeżdżamy do mostu na nieczynnym Kanale Mazurskim, który miał w założeniu połączyć Wielkie Jeziora Mazurskie z Bałtykiem. 1 km dalej, w otaczającym szosę kompleksie leśnym, znajdują się imponujące bunkry z II wojny światowej – Kwatera Główna Wojsk Lądowych „Mauerwald”, obecnie – Mamerki (obiekt udostępniony do zwiedzania). Z Mamerek jedziemy ok. 9 km odcinkiem drogi przez wsie Pniewo (od tego momentu droga jest brukowana), Kamionek Wielki, Stawiska, docierając znów do Radziej. We wsi warto obejrzeć XVIII wieczny kościółek, zaprojektowany osobiście przez Fryderyka Wilhelma I. Od Radziej powtarzamy w odwrotną stronę wcześniejszy odcinek trasy, kierując się na Pilwę i Dobę. Zakładając, że szlak ten będzie pokonywany już wieczorem, może dojść do ciekawych spotkań ze zwierzyną (jelenie, dziki, żurawie), które o tej porze wychodzą na przyleśne żerowiska. Romantycznym akcentem na zakończenie wycieczki może być wizyta w zrujnowanym mauzoleum grafów Tautenburgów w Dobie (przy wyjeździe ze wsi skręcamy z szosy w prawo, a po ok. 150 m kierujemy się w odbiegającą w prawo wiązową aleję) oraz zachód słońca nad Dobańskim Bagnem (ok. 100 m dalej) z imponującym, bobrzym żeremiem w tle.